FORUM 5762 NYHEDSBREV Juni/Juli 2026
SÆT KRYDS I DIN KALENDER
(se omtale af nogle af begivenhederne længere nede)
Sommeren starter snart – og det betyder en nedgang i aktivitet i Forum5762, Station5762 samt Folkeakademiet Sydfyn.
Men før da afholder Forum 5762 og Station 5762 et stort ÅBENT HUS event Lørdag d. 6. Juni. Og du er naturligvis inviteret!
Du kan se Junis andre begivenheder her i programmet.
Forum 5762 holder sommerferie i Juli. Næste program og nyhedsbrev udkommer derfor i August.

STATION 5762
ÅBENT HUS på Station 5762 – 6. Juni. kl. 13-17
Så er der ikke lang tid til at det store ÅBENT HUS EVENT løber af stablen på Station 5762! Vi glæder os til at se så mange som muligt fra lokalsamfundet
Et stort flot program er nu færdigt. Se det lige her
Så sæt kryds i din kalender! Og inviter alle du kender til en hyggelig dag på Stationen.
VIL DU HJÆLPE TIL?
Vi kan altid bruge hjælpere. Fredag eftermiddag skal vi fx stille borde mm op – og på selve dagen har vi brug for hjælp til lidt af hvert.
Ring el skriv til Lene B. Vestergaard: 31228485 / info@station5762.dk.
Nyt tilbud til de læseglade
I juni fortsætter Karen Tarp det nye tilbud for de læseglade folk i 5762. Tre nye datoer er lagt kalenderen. Her kan du være med i en gruppe, der læser forskellige typer af prosa og poesi. Teksterne læses højt med indlagte pauser, hvor en samtale kan opstå med udgangspunkt i følelser, tanker og undren. Der kræves ingen forberedelse, litterære kundskaber eller tilmelding – bare mød op og vær med!
Læs mere mere her: https://www.facebook.com/station5762
Ny udstilling i Juni 2026
Den traditionelle fredagscafé er aflyst – og blevet til lørdagscafé i Juni.
I Juni holder vi café med fernisering Lørdag d. 6. Juni på Åbent Hus dagen. Her kommer kunstneren Bent Thurøe og holder fernisering i multisalen, som i dagens anledning bliver multisalen forvandlet til café med kunst på væggene. Så her kan du slå dig ned med gratis kaffe og kage og nyde Bents flotte billeder, hvor natur og dyr altid er i centrum.
Bent indvier udstillingen kl. 13.30
Nye priser for at bruge og leje Station 5762
Husk at prisen for at bruge Station 5762 (som IKKE medlem) er 50 kr./dag for deltagelse i aktiviteter under 4 timers varighed (fx for deltagere i brugergrupper).
De nye priser trådte i kraft d. 1. MAJ
Se hele prislisten her
FOLKEAKADEMIET SYDFYN
Sommerpause for hold og nye sommeraktiviteter
Alle hold i aftenskolen er ved at lukke ned for sommerferien.
Men du kan stadig nå at melde dig til SOMMERKURSUS I PILEFLET.
Det starter allerede i Juni – så skynd dig at melde dig til.
Efterårshold vil blive annonceret i August måned. Her kan du blandt andet se frem til meget mere yoga, musik, bevægelse, og foredrag.
FORUM 5762
Foreningen Forum 5762 vokser
I år er vores forening blevet større – det betyder at vi nu er 139 medlemmer, hvoraf langt de fleste har tilkøbt årskort til Station 5762.
Det er især glædeligt at vi nu tæller flere borgerforeninger og forsamlingshuse i 5762 som medlemmer – velkommen til!
Forum 5762 håber på meget mere samarbejde med alle medlemmer i fremtiden.
Stier i det åbne landskab
Det har i mange år været et stort ønske for mange borgere at skabe flere muligheder for at gå igennem de dejlige landskaber på Sydfyn. Under Forum 5762 har en frivillig stigruppe i flere år arbejdet aktivt med mulighederne for at udforme stiforbindelser i det åbne landskab. Især i 5762-området er der meget få muligheder for at vandre i naturen uden asfalt under fødderne, og udviklingen med stadig større marker, nedlægning af levende hegn og nedlægning af tidligere stier indskrænker til stadighed adgangen til skov, strand og natur her udenfor byen.
I flere andre af kommunens andre lokalområd har frivillige kræfter også arbejdet med at indgå aftaler med lodsejere for at åbne stier. Men det har vist sig både tidskrævende og svært for de enkelte lokalråd at komme i hus med aftaler.
Lokalrådene har løbende rejst problematikken overfor politikerne. Her i foråret bad politikere og forvaltning så alle lokalråd om inden 1. april at indsende konkrete ønsker til stiforløb. Alle kommunens lokalråd har indsendt sti-ønsker. Fra stigruppen i Forum 5762 blev der indsendt 5 konkrete ønsker til stiforløb.
I forbindelse med indsendelsen enedes alle lokalråd om et fælles skriv til politikerne, indeholdende synspunkter og problemstillinger som kræver kommunal hjælp, samt råd til hvordan kommunen kan understøtte processen frem mod bedre adgang til natur og rekreative oplevelser i landområderne.
Nu afventer lokalrådene politisk handling. Punktet er på Plan- og Lokaludvalgets møde 2. Juni.
Hvis du vil vide mere om arbejdet med stier i det åbne landskab i 5762, så kontakt Jens Fabricius fra Forum 5762 (jensfabric@gmail.com)











